För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor.

Fastighets, länk till startsidan

Information om förändringar på medlemstidningen

Fastighetsanställdas förbundsstyrelse har valt att justera rollerna på medlemstidningen, Fastighetsfolket. Den tidigare chefredaktören behåller sin anställning i LO Mediehus.

Rättelse: I en tidigare version av texten stod det att den tidigare chefredaktören återgår till att bli reporter. Rätt ska vara att den tidigare chefredaktören behåller sin anställning i bolaget LO Mediehus.

Förbundet har under en längre tid upplevt att den ansvariga redaktören har ett bristande intresse för verksamheten, vilket är en förutsättning för att leda medlemstidningen.  

I ett uttalande från journalistklubben på LO Mediehus som gått ut påstås det att beslutet är en bestraffning för att tidningen granskat den gamla ledningen, men även att förbundet försökt detaljstyra tidningen.

Inget av det här stämmer och det är vidare en ganska märklig anklagelse då granskningen inte ens gällde nuvarande ledning. 

Förbundet anser att Fastighetsfolket skötte sin roll under våren 2025 exemplariskt och så som kan förväntas av en medlemstidning. Det var tuffa publiceringar, men inget vi inte gick starkare ur.

Därefter har vi under flera månaders tid försökt starta om relationerna. Inte för att vi ska kunna styra vad Fastighetsfolket ska skriva - vårt mål har varit att tidningen ska få inblick i hela vår verksamhet. Till exempel har redaktören bjudits in till våra verksamhetsmöten, vilket ger en unik inblick i vår verksamhet på både gott och ont. Vid två möten har man medverkat men ingen uppföljning har skett.

Det finns även ett par andra stora händelser inom förbundet som borde genererat någon slags bevakning. Det gäller en helt ny satsning på digital opinionsbildning, en miljonsatsning på riksdagsvalet med en omstartad satsning på facklig-politisk samverkan, en ny studieansvarig som tagit fram ett helt nytt studieprogram – inget av detta har blivit omnämnt i tidningen.

På kongressen valdes en ny ledning men ingen av dem fick några frågor av tidningen – inte heller styrelsens nya medlemmar fick några frågor. Detta trots att tidningen deltog på kongressen med tre anställda varav alla är reportrar.

Det här är inte orimliga förväntningar från ägarens sida eller något som går stick i stäv med tidningens självständiga arbete.

Förbundets önskemål om att etablera en relation med tidningen har framförts under ett fysiskt möte som skedde i februari med både redaktören och VD för LO Mediehus.

Medlemstidningen är förbundets största enskilda utgift, efter personalkostnader. Kongressen beslutade att utreda medlemstidningens former. Sammantaget upplever förbundsstyrelsen att förtroendet för redaktören har tömts ut. Därför justeras rollerna på tidningen tillsvidare och en ny chefredaktör kommer att tillsättas. 

Fastighetsfolket kommer att behålla sitt oberoende och publiceras som vanligt under LO Mediehus. En oberoende medlemspublikation är och fortsätter vara vitalt för förbundet.

Publicerad: 22 juni 2026