De devalverar yrkesskolan

- Alliansens beslut gjorde de högskoleförberedande ämnena frivilliga. 2011 blev början på en devalvering av våra yrken. 

Det skriver 6F-förbunden i en debattartikel

- Vi vill att de teoretiska ämnena ska vara obligatoriska på yrkesprogrammen.

Publicerad:

6F har en debattartikel på SVT Debatt inför debatt och omröstning i riksdagen om yrkesprogrammen.


För några veckor sedan presenterade alliansen ett förslag om en två-årig yrkesskola, helt inriktad på yrkesämnen. "Alla vill inte bli akademiker", säger Jan Björklund.

Vi säger att det inte handlar om det. Det handlar om att ge ungdomarna flexibilitet och trygghet i en föränderlig värld.

Vi måste rusta eleverna i gymnasieskolan för hur arbetslivet kommer att se ut om 20 år, 2038.

Allt pekar på högre grad av digitalisering och behov av bred kompetens. Därför är det ett dåligt förslag att ta bort de teoretiska ämnena svenska, engelska och matematik. Tvärtom borde dessa åter göras obligatoriska för att garantera elever på yrkesprogram högskolebehörighet.

En definition av trygghet är "vetskapen att man är rustad för de utmaningar livet bjuder på". Vi lever i en mycket föränderlig värld. Det vet ungdomarna och de lever mitt i det och är på många sätt smartare än vi.

De förväntar sig att få de kunskaper de behöver i livet på sin utbildning, och de nöjer sig inte med att endast få koll på de praktiska momenten.

Vi får inte gå fel igen. Exakt hur bygg- och anläggningsjobbet eller fastighetsskötaryrket kommer att se ut om 20 år vet vi inte. Redan idag finns det byggen med en helt digital byggprocess, där man använder 3D-informationsmodeller, iPad och stationära datorer ute i produktionen.

De unga vet det redan och de vet att för att kunna utvecklas måste de ständigt kunna tillgodogöra sig ny kunskap, även senare i yrkeslivet. Det är de teoretiska ämnena som kan garantera det.

Inom våra branscher handlar det framförallt om språk och matematik. Och för unga byggare får det inte vara en begränsning när de till exempel vill gå vidare och bli byggnadsingenjör.

Därför tycker vi, tvärtemot Alliansen, att denna garant för trygghet och flexibilitet är värd investeringen på några hundra timmar extra lektionstid för eleven.

Eleven får värdefull kunskap som behövs både i samhället, på byggarbetsplatser och på underhållsarbetet i allmännyttan. Samhället får mer flexibla yrkesarbetare och medborgare som kan delta i vår demokratiska samhälle på en stabil kunskapsbas.

Vi välkomnar därför den Socialdemokratiskt ledda regeringens förslag om att högskolebehörighet åter ska garanteras för eleverna på yrkesprogrammen. En fråga arbetsmarknadens parter drivit sedan den borgerliga regeringen införde GY11.

Vi kräver utveckling och allmänbildning för våra medlemmar. Det är en fråga om demokrati och jämlika livschanser att garantera varenda elev som går ett yrkesprogram möjligheten att enkelt prova en annan bana i livet, eller bygga på sin utbildning.

Att Alliansen gjorde de högskoleförberedande ämnena frivilliga 2011 var början på en devalvering av våra yrken som vi fackföreningar inte vill se.

Vi blir upprörda när vi ser att Alliansen och Sverigedemokraterna tydligt säger nej till regeringens förslag i utbildningsutskottet.

Vi vill att de teoretiska ämnena ska vara obligatoriska på yrkesprogrammen så att Sveriges yrkesarbetare kan vara starka, stolta och trygga även 2038.

Johan Lindholm, Byggnads, Jonas Wallin, Elektrikerna, Magnus Pettersson, Fastighets, Mikael Johansson, Målarna, Valle Karlsson, Seko

Bli medlem i Fastighets

Uppdaterad: