Om tidningen
Redaktionen
Skriv en insändare
Tipsa oss
Annonsera
Prenumerera
Förbundet
 Tidigare nummer

Show details for [</font><font face="verdana" style="font-size:11px" class="grey"><b>]2012[</b>]2012
Show details for [</font><font face="verdana" style="font-size:11px" class="grey"><b>]2011[</b>]2011
 

Startsidan | Tänk dig för innan du bloggar om jobbet
Tänk dig för innan du bloggar om jobbet
Det är lätt – väldigt lätt – att idag föra ut sina åsikter i sociala medier som Facebook och Twitter. Men tänk dig noga för om du bloggar om ditt arbete. Det kan räknas som illojalitet.

Den senaste tiden har vi kunnat läsa om mer eller mindre kända personer som tar heder och ära av andra mer eller mindre kända personer. Och det sker nästan uteslutande på Facebook, Twitter och andra så kallade sociala medier. Och det handlar inte sällan om dessa personers yrkesliv. Då kan man kanske fråga sig, är det fritt fram för alla att recensera exempelvis sin chef eller det företag där man arbetar.
Svaret är nej. Att skriva negativa omdömen om sitt företag på sociala medier är samma sak som att på krogen snacka skit om jobbet. Det bör man vara försiktig med. Men jag återkommer om det.
Först ska vi reda ut vad som gäller på arbetsplatsen.

Företaget som du arbetar i kan mycket väl använda sociala medier i marknadsföringssyfte. Om företaget gör det och förklarar att enbart vissa utsedda personer ska uttala sig för företagets räkning, då gäller det. Du kan ju tycka att marknadsföringen suger och att du skulle klara det mycket bättre. Men det hjälper inte. Du har inte rätt att uttala dig för företagets räkning om inte chefen ger dig rätt till det.
Din chef kan också förbjuda dig att chatta, skriva i Facebook och liknande, på arbetstid. Jag avråder överhuvudtaget från att hålla på med privata saker under arbetstid. Detta gäller även raster (som inte ingår i arbetstiden) eftersom datorn är arbetsgivarens egendom och han/hon avgör hur den får användas på arbetsplatsen.
Så ta noga reda på vad som gäller och följ arbetsgivarens instruktioner.

Då återgår vi till vad som gäller på din fritid.
Sociala medier bygger ju på att vi har yttrande- och åsiktsfrihet och har rätt att uttrycka oss ganska fritt. Men den rätten gäller inte fullt ut på jobbet och inte heller om det du säger/skriver på din fritid kan förknippas med ditt företag. Det här hänger ihop med att du har en lojalitets­plikt gentemot din arbetsgiva­re. Du får alltså inte avslöja affärshemligheter, kundkrets (om det inte är tillåtet) eller på annat sätt skada företaget med olika påståenden. Lojalitetsplikten är ömsesidig. Din chef får alltså inte sprida rykten eller snacka skit om dig heller. Och detta gäller oavsett vilket media som används.
Tänk också på att det du skriver om ditt arbete i dina ögon kan vara en bagatell, men kan uppfattas av andra och inte minst din chef, som allvarligt.
Nu kan man ju invända att det du skriver om ditt företag exempelvis på Face­book bara nås av dem du har valt som dina vänner. Det är sant, men tänk på att du inte har en aning om hur det du skrivit kan användas och vidarebefordras. Och det du skrivit går inte att ta tillbaka.
I bloggvärlden och i sociala medier är det oerhört enkelt att skriva ner sin frustration och sedan skicka iväg det – till många som sedan lika enkelt kan skicka det vidare.
Men om du nu har något viktigt att framföra, om din arbetsgivare exempelvis bryter mot lag eller det finns andra missförhållanden på jobbet, vad gör du då?
Ta kontakt med facket som kan ta över frågan. Om det inte hjälper har du faktiskt rätt att gå vidare till myndigheter eller media, men du måste först ta upp saken med din chef för att försöka få en lösning internt. Du måste också veta eller tro att det du påstår är sant och din avsikt får inte vara att skada företaget.
Så ta det lite lugnt med sociala medier.

Pär Trehörning

Pär Trehörning är Fastighetsfolkets expert på arbetsrättsfrågor

nr 3|2011
40 miljövärdar byter arbetsgivare
Folkets hus i Gävle säger upp all personal
Intervjun: Han vill få oss att tänka positivt
Kulturen gör avtryck i Gottsunda
Ledaren
Sjukskrivningarna ökar när arbetet organiseras om
Tänk dig för innan du bloggar om jobbet
”Stoppa utförsäkringarna”
 Lyssna på hemsidan
 
   Tidning för Fastighetsanställdas förbund E-post: fastighetsfolket@fastighets.se